Dlaczego warto pić wodę?

3

Woda – jeden z 4 podstawowych żywiołów. Każdy z nas, wie że trzeba ją pić, jednak niewiele osób wie dlaczego jest tak istotna dla naszego zdrowia. Jeśli jeszcze zastanawiasz się dlaczego warto pić wodę, koniecznie przeczytaj ten wpis! 

Kiedy pić wodę?

Cały czas! Powinniśmy ją pić regularnie, najlepiej mało a często. Duże ilości wody wypite na raz mogą powodować szybkie wypłukiwanie soli mineralnych z organizmu. Słyszeliście pewnie o tym, że nie powinno się pić w trakcie posiłku. To prawda, ponieważ zmniejsza to stężenie enzymów trawiennych. Warto pić wodę (szklankę) 10 minut przed jedzeniem i po jedzeniu.

Należy pamiętać o tym, że pragnienie samo w sobie jest sygnałem ostrzegawczym o odwodnieniu naszego organizmu, dlatego nie powinniśmy do tego dopuszczać.

Ile wody pić?

Przyjmuje się, że człowiek powinien dostarczać 1ml wody na 1kcal spożywanego pokarmu. W uproszczeniu możemy przeliczyć to na 1l na 30kg masy ciała. Oznacza to, że przy wadze 60kg powinniśmy wypić minimum 2 litry wody dziennie. Oczywiście przy dużym wysiłku lub wysokiej temperaturze zapotrzebowanie na wodę wzrasta. Bardzo ważne jest picie wody zaraz po przebudzeniu się. To właśnie rano powinniśmy wypić największą ilość w ciągu dnia.

Jaką wodę pić?

Najlepsza będzie niegazowana woda mineralna. Jeśli nie odpowiada Ci jej smak, możesz urozmaicać ją poprzez dodawanie do niej owoców, warzyw lub słabych naparów z herbaty. Powinniśmy unikać spożywania dużej ilości wody przegotowanej gdyż zwiększa ona wydzielanie wody przez nerki i przyśpiesza odwodnienie organizmu. Nie zaleca się też napojów gazowanych, znajdujący się w nich dwutlenek węgla uwalniany w żołądku, rozciąga jego ściany. Tylko pozornie wydaje nam się, że pozbyliśmy się uczucia pragnienia.

Pozytywy wynikające z picia wody:

– Powstrzymuje apetyt
– Poprawia trawienie
– Pobudza metabolizm
– Pomaga w odróżnieniu głodu od pragnienia
– Redukuje cholesterol
– Poprawia funkcjonowanie wątroby
– Wypłukuje z organizmu toksyny
– Pomaga w pozbyciu się problemów jelitowych
– Redukuje cellulit
– Pomaga w rzeźbieniu mięśni
– Nawilża skórę, przez co poprawia jej wygląd i elastyczność
– Dotlenia organizm
– Pomaga w dostarczaniu składników odżywczych do wszystkich narządów
– Reguluje temperaturę organizmu
– Zwalcza zmęczenie i dodaje energii
– Pomaga we wzroście czerwonych krwinek
– Poprawia „nasmarowanie” stawów
– Poprawia wydolność organizmu w czasie ćwiczeń
– Poprawia funkcjonowanie serca i minimalizuje ryzyko zawału o 41%
– Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka okrężnicy o 45%, raka pęcherza o 50% oraz
– Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi
– Redukuje bóle głowy
– Redukuje bóle pleców
– Poprawia pamięć oraz koncentrację
– Utrzymuje w dobrym nastroju
– Zwalcza skurcze
– Pomaga zwalczyć gorączkę
– Poprawia wzrok
– Niweluje nieświeży oddech oraz dyskomfort spowodowany spierzchnięciem ust, suchością gardła oraz opuchnięcie języka
– Poprawia funkcjonowanie nerek, zmniejsza infekcje dróg moczowych oraz kamienicy nerkowej.

Picie wody to nawyk i łatwo można go wyrobić!

Źródło: wp.pl
Źródło: wp.pl

Może macie jeszcze jakieś pomysły dlaczego warto pić wodę?

  • Wody nie pije jakoś dużo, ale chyba powinnam zacząć.

  • Święta prawda! Nie piłam wody, ale odkąd trenuję i ćwiczę to każdego dnia staram się wypić jej jak najwięcej 🙂

  • Ja z kolei bardzo lubię wodę niegazowaną i zawsze wybiorę wodę niż gazowane. I o dziwo u mnie nie działa zasada, że jak chce mi się pić to gazowane eliminuje pragnienie, po gazowanym chce mi się jeszcze bardziej pić 😀