Mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania

11
Mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania

Nie raz zdarzyło mi się trafić w Internecie na cudowne porady dotyczące diety i ćwiczeń. Wszystko wyglądało by pięknie gdyby nie fakt negatywnych komentarzy o tym, jak ktoś przez dietę cud przytył, albo nie osiągną wymarzonego fit ciała. Dziś poruszymy bardzo ciekawy temat: Mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania.

 

Pewnie spotkaliście się już z poradami typu: Jeśli chcesz schudnąć MUSISZ…. i w tym miejscu pojawiała się wielka lista zakazów. W większości przypadków zamiast osiągnąć wymarzone efekty, po prostu zniechęcamy się do dalszego działania i dochodzimy do momentu akceptacji faktu, że nigdy nie schudniemy (do czasu znalezienia kolejnego cudownego artykułu). Aby uniknąć kolejnej fali zniechęcenia pokaże Wam dziś: Mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania.

Mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania

Głodówka – najlepsza metoda na szybkie zrzucenie kilku kilogramów

Ok, zgadza się w trakcie jej trwania na wadze zobaczymy wynik kilku kilogramów mniej, ale przecież nie będziemy się wiecznie głodzić. Jak tylko ją zakończymy i dostarczymy jedzenie, nasz organizm szybko uzupełni braki i to często z nadmiarem! Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ podczas głodówki nasz organizm przyzwyczaja się do dostarczania bardzo małej ilości jedzenia i spowalnia nasz metabolizm. Poza brakiem energii, który może nam się przytrafić w trakcie głodówki, pojawi się również niechęć do aktywności fizycznej. Brak ćwiczeń i zdrowej diety, oraz powrót do wcześniejszych przyzwyczajeń po głodówce prowadzi do tego, że w naszym organizmie odkładają się zbędne kilogramy i to głównie w postaci tłuszczu.

Mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania

Przez musli tyjemy

I tak i nie. Gotowe zestawy z musli często zawierają nawet do 80% cukru, z pewnością nie jest to mieszanka pożądana w trakcie odchudzania. Jak sobie z tym poradzić? Szukać tych mieszanek, które cukru w składzie nie posiadają lub przygotować własną. Możemy kupić oddzielnie suche ziarna oraz płatki. Pamiętajmy też, że nawet tych o cudownym składzie nie powinniśmy spożywać w nadmiarze!

Mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania

Kolacja najpóźniej do 18

To chyba jeden z najpopularniejszych mitów. Jeśli chodzi o  magiczną „18” to jak najbardziej sprawdzi się, ale w przypadku osób, które kładą się spać o godzinie 21. Dlaczego? Ponieważ nasz organizm potrzebuje około 3 godzin na przetrawienie posiłku. Kładąc się spać wszystkie te procesy spowalniamy. Dlatego jeśli jesteś „sową” i lubisz siedzieć po nocach, ostatni posiłek spokojnie możesz zjeść znacznie później. Warto jednak pamiętać o zasadzie „ nie później niż 3 godziny przed snem” oraz wybieraniu posiłków bogatych w białko.

Mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania

Ziemniaki tuczą

Jak można tak niesprawiedliwie traktować ziemniaki? Jest to zwykłe warzywo i w dużej części składa się z wody. Ugotowane 100 g ziemniaków to tylko 90 kcal. Problem jest ukryty gdzie indziej. Jeśli do ziemniaków dodajecie masło, śmietanę, sosy, boczek czy je podsmażacie najzwyczajniej w świecie podnosicie ich kaloryczność. Dlatego ziemniaki możemy jeść, ale musimy zwracać uwagę na sposób ich przygotowania.

Mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania

Ćwicząc zmieniasz tłuszcz w mięśnie

To nie takie proste jak się wydaje. Tkanka tłuszczowa i mięśnie są zbudowane z zupełnie innego typu komórek. Dlatego ćwiczenia cardio pozwalają spalać tłuszcz, a ćwiczenia siłowe budować mięśnie. Tylko pamiętajcie, mięśnie nie powstają bezpośrednio z tłuszczu 🙂 Dlatego powiedzenie „najpierw masa…” nie do końca się tu sprawdzi 😉 Masę mięśniową budujemy zupełnie inaczej (niestety nie tak łatwo) niż masę tłuszczową.

Mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania

Owoce w diecie można jeść bez ograniczeń

Jak wszyscy wiemy, owoce zawierają sporo witamin i jak najbardziej nie możemy o nich zapominać w swojej diecie. Niestety bardzo często zawierają w sobie bardzo duże ilości cukru. Warto wybierać te o niskiej zawartości cukru i nie spożywać ich na noc.

Mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania

Trenuję więc mogę jeść wszystko

Bez ograniczeń można jeść jedynie warzywa, i to najlepiej te jak najmniej przetworzone. Jeśli podczas treningu spalisz 500 kcal i uzupełnisz je w postaci czekolady czy chipsów, może i uda Ci się nie zobaczyć karnych kilogramów na wadze, ale pamiętaj, że może to wpłynąć negatywnie na wygląd naszej sylwetki np. w postaci cellulitu. Sam trening nie uratuje nas od wszystkich naszych grzechów.

Mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania

Jak będę robić brzuszki, to zrzucę oponkę

Kolejny bardzo popularny mit, nie da się schudnąć od samych ćwiczeń! Szczególnie w okolicach brzucha. Brzuch robimy głównie w kuchni! Poza tym, brzuch składa się głównie z tkanki tłuszczowej, a tą gubimy podczas ćwiczeń cardio. Oczywiście warto o ćwiczeniach brzucha pamiętać, ale przyniosą one efekty dopiero wtedy gdy spalimy z jego okolicy zbędną tkankę tłuszczową i odsłonimy wyrobione przez nas mięśnie.

 

To nie wszystkie mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania. Jednak te na które trafiam najczęściej. Proszę Was o rozsądek i weryfikowanie źródeł z których czerpiecie informacje na temat diety i ćwiczeń. Nie zapominaj o tym, że najlepiej sprawdzają się wszelkie spersonalizowane diety, a nie przepisy cud z internetu. Każdy organizm pracuje inaczej i potrzebuje innych warunków aby osiągnąć upragnione efekty.

Jakie jeszcze znacie mity dotyczące ćwiczeń i odchudzania?

  • Ann

    Bardzo ciekawy artykuł 🙂 Niestety wokół odchudzania krąży bardzo dużo mitów, w które ludzie wierzą… anikapietruszko.blogspot.com

  • Bardzo podoba mi się powyższa lista – bardzo pouczająca, oraz zgodna z realiami. Wielu ludzi nadal prawdopodobnie wierzy w te rzeczy. Super, że zaczęłaś od obalenia mitu głodówki, to chyba najbardziej niebezpieczny punkt w tym poście.

    • Nie mogę patrzeć na to jak moje znajome się głodzą 🙁 Będę to podkreślać jeszcze nie raz aby dotarło do jak największego grona!

  • Ciekawy wpis, z pewnością przydatny dla osób rozpoczynających swoją przygodę ze zdrowym stylem życia 🙂

  • Karolina Jarosz Bąbel

    o tak, wiele z tych mitów pokutuje w dzisiejszych dietach 🙂

  • Klaudia Kubaczyńska

    Wprost uwielbiam te mity! Sama mam w planach podobny post, bo czasem mi się aż w brzuchu ściska jak niektórzy mądrościami rzucają na prawo i lewo, a kolejni się ich słuchają. Bo szybko. Szkoda tylko że nieskutecznie. A potem to już tylko fala narzekania i wątpienia w świetne przemiany, bo tak się nie da 😀 Pozdrawiam!

    • Czekam koniecznie na post! Trzeba uświadamiać, z nadzieją, że coraz mniej osób będzie decydować się na bezsensowne głodówki!

  • We internecie jest wszystko trzeba więc bardzo uważać z selekcją informacji żeby sobie nie zaszkodzić

  • Justyna Witkowska

    piękne zestawienie 🙂 będąc na diecie wyszukiwałam takich kruczków dietetycznych, które bardzo ułatwiły mi całą zmianę stylu odżywiania.

  • Kasia Makarska

    Bardzo przydatne informacje.
    Dziękuję za nie:)

  • BetterLife Designed by Ann

    Fajny artykuł 🙂 Fakt na forach jest mnóstwo takich „mądrości”. Często próbuję je prostować, ale to jak walka z wiatrakami ;/