Jak się zmotywować?

3
Jak się zmotywować?

Z okazji rozpoczęcia nowego roku każdy z nas postawił sobie jakieś cele, które ma zamiar w najbliższym czasie zrealizować. Znacznie łatwiej jednak jest coś sobie obiecać, niż później wstać i to zrobić. Często też nie widząc szybkich efektów po prostu się poddajemy. Aby to zmienić potrzebna jest nam motywacja. Tylko jak się zmotywować?

Jeśli Twoje postanowienie noworoczne brzmiało: będę biegać 4 razy w tygodniu, a przez cały tydzień nie udało się wyjść pobiegać ani razu to znak, że potrzebna Ci motywacja. Ja wiem, że ciężko wstać rano z łóżka kiedy za oknem jeść zimno, ciemno, a na nieszczęście akurat dziś jeszcze pada. Jednak nie ma rzeczy niemożliwych. Jeśli padło jakieś postanowienie to trzeba się go twardo trzymać i nie myśleć o długiej liście wymówek.

Oczywiście potrzeba motywacji może też dotyczyć pracy, sprzątania czy nauki. Nie ma znaczenia co jest celem, podstawą jest chęć jego osiągnięcia.

Śledź postępy

Idealnym rozwiązaniem będzie przygotowanie sobie tabelki, w której będziemy codziennie zaznaczać nasze postępy w drodze do osiągnięcia celu. W głowie każde wytłumaczenie brzmi dobrze, ale jeśli usiądziesz przed tabelką i kolejny dzień z rzędu będzie trzeba tam wpisać, że nic nie udało się zrobić to powinno być nam zwyczajnie głupio przed samym sobą czy kimś kto wie o naszych postanowieniach. Zapisywanie i ocenianie się jest jedną z metod, które pomagają się motywować.

Możesz też pomyśleć o tym, aby przygotować sobie zestaw nagród w zamian za zrealizowanie zadania. Oczywiście główny cel jest nagrodą samą w sobie, ale po drodze na pewno nie zaszkodzi kilka przyjemnych motywacyjnych kopów.

Podejdź do sprawy rozsądnie

Zastanów się czy na początek nie stawiasz sobie celu zbyt wysoko. Jeśli nie uda Ci się go osiągnąć, łatwo będzie się poddać. Jeśli Twoim celem jest przebiec 10km, a zwyczajnie padasz po pierwszych 2 km, to ustal sobie cel inaczej. Nie rzucaj się na głęboką wodę i nie wychodź od razu na przebiegnięcie 10 km. Wychodź codziennie na treningi i systematycznie dodawaj sobie dystans do pokonania. Niech w pierwszym miesiącu będzie to przebiegnięte jednostajnie 3 km, w następnym 5km, a na koniec bez problemu uda Ci się zrobić upragnione 10 km. Pamiętaj, że nie od razu Rzym zbudowano.

Dołącz do grupy lub znajdź partnera

Jeśli wiesz, że nie jesteś w stanie sam zmotywować się do działania to postaraj się poszukać osób z podobnym celem jak Twój. Możesz dołączyć do grupy na facebooku lub zmotywować kogoś z bliskiego otoczenia, aby cel osiągnąć razem. W tym przypadku może się okazać, że zamiast wymyślać kolejne wymówki będzie Ci zwyczajnie głupio wystawić kogoś, z kim umawiasz się na wspólną walkę.

Zastanów się czemu chcesz osiągnąć cel

Częste powracanie do przyczyny, która zmotywowała nas do tak ambitnych planów z pewnością pomoże nam przy dalszej motywacji. Jeśli chcesz zrzucić 5kg to najprawdopodobniej po to, aby lepiej się czuć na co dzień, albo dlatego, że w czerwcu masz swój własny ślub i chcesz dobrze na nim wyglądać. Jeśli chcesz nauczyć się języka angielskiego to pewnie dlatego, że w wakacje czeka Cię wyjazd za granice. W chwilach kiedy złapie Cię leń, przypomnij sobie dlaczego warto jednak coś zrobić.

Nie odpuszczaj dwóch dni na raz

Nie martw się jeśli nie udało Ci się dziś wykonać swojego zadania. Czasami jest to niezależne od nas. Pilnuj się tylko, aby następnego dnia już nie odpuścić bo potem 3, 4 czy 5 dzień ucieknie Ci tak samo jak poprzednie. Pomyśl, że po takiej przerwie cały projekt musisz zaczynać od początku.