Prowadzeniem blogów o różnej tematyce zajmuje się od kilku lat. Udało mi się dość dobrze poznać ten rynek. Codziennie przeglądam dziesiątki blogów i takich początkujących i tych świetnie rozwiniętych. Zauważyłam, że duża część blogerów popełnia sporo błędów, które w przyszłości mogą okazać się „gwoździem do trumny”. Jakich błędów unikać przy nawiązywaniu współpracy reklamowej?
Jeśli uważnie śledziliście mojego bloga, to wiecie już, że moim jedynym źródłem utrzymania są właśnie blogi. Ogranicza się to zarówno do przygotowania wpisu sponsorowanego, jak i zdobywania klientów, dla których tworzę treści na ich strony. Często ogranicza się to do zawierania umów przy współpracach reklamowych. Opowiem Wam dziś o kilku błędach, które popełniłam oraz zaobserwowałam u znajomych blogerów. Mam nadzieję, że pomoże Wam to od początku podejść w pełni profesjonalnie do Waszego bloga. Jeśli oczywiście taki macie na niego plan.
Nie wstydź się reklamy na swoim blogu
Reklama na blogach przeszła już do porządku dziennego, a polska blogosfera komercjalizuje się coraz bardziej. Dlatego jeśli i Tobie udało się nawiązać współpracę i przygotować post reklamowy, to przestań go ukrywać. Ile razy spotkałam się, z tym że bloger wrzucał post reklamowy, a potem w ciągu najbliższej godziny zakrywał go poprzez publikacje kilku innych wpisów tak, aby nie wyświetlał się on na samej górze. Po pierwsze Twoi stali czytelnicy i tak go zobaczą, a po drugie gdy firma poprosi Cię o przesłanie statystyk po zakończonych działaniach, chyba nie chcesz pokazać im pustego pliczku? Nie bój się zostawić posta na samej górze bloga, i nie bój się opublikować do niego zapowiedzi w prowadzonych social mediach.
Dokonuj odpowiednich wyborów
Jeśli chcesz być postrzegany, jako profesjonalista to zastanów się dokładnie jaki rodzaj produktów do Ciebie pasuje, a jakich współprac nigdy nie powinieneś przyjmować. Jeśli jednego dnia zapewniasz czytelników, że interesują Cię prawa zwierząt, a nagle zaczynasz reklamować najnowsze naturalne futra, to jest tu chyba coś nie tak. W dodatku pamiętaj, że decyzje, które podejmujesz teraz, mogą odbić się na tobie w przyszłości. Ja na przykład blogerce, która korzysta z podróbek i w dodatku je zachwala, nigdy nie wysłałabym oryginalnego produktu. Dlatego jeśli chcesz kiedyś reklamować drogie perfumy, nie pokazuj, że korzystasz teraz z podróbek lub zamienników.
Właściwe podejście do współpracy
Przede wszystkim każdą prowadzoną kampanię traktuj poważnie i bardzo indywidualnie. Zanim jeszcze podejmiesz się podpisania umowy, zastanów się, czy masz pomysł, w jaki sposób fajnie pokazać dany produkt. Zawsze dokładnie czytaj umowę i zobacz, jakie dana firma ma wymagania. Jeśli nie jesteś w stanie ich spełnić, to nie podejmuj się takiej współpracy. Pamiętaj, że od tego jak będzie wyglądać taki wpis, mogą zależeć Twoje dalsze współprace. Jeśli zrobisz z niego historie życia, a sam produkt świetnie się w nią wpasuje, to z pewnością łatwiej będzie Ci znaleźć kolejnych klientów do publikacji. Wiem, że niektórzy mają swoje gotowe schematy postów, gdzie tylko zmieniają fragmenty treści. Zazwyczaj dotyczy to recenzji produktów, ale to na pewno daleko ich nie zaprowadzi.
Wykonywanie pracy za darmo
Jeśli firmy zauważą, że jesteś chętny do pokazywania ich produktów za darmo, w zamian za drobne pudełko z upominkami, to możesz mieć pewność, że nie znajdziesz chętnych do tego, aby Ci za to zapłacić. Otrzymanie paczki marketingowej wcale nie oznacza, że masz obowiązek chwalić się nią na lewo i prawo. Jeśli agencja zdecydowała się wysłać Ci zwykły prezent, to jest to tylko i wyłącznie ich decyzja. Oczywiście jeśli paczka kreatywna naprawdę Cię zachwyciła to nic złego się nie stanie jeśli zaprezentujesz ją u siebie na blogu czy Instagramie. Pamiętaj jednak, aby nie robić tego zbyt często. Wiem, że fajnie jest otrzymywać masę darmowych prezentów, ale z czasem gadżety zaczną wysypywać się z szafek, a chętnych na posty sponsorowane nie będzie. Powiem Ci jeszcze, że agencje, które wysyłają do Ciebie paczki warte kilkanaście złotych, na tym zarabiają, a cały budżet trafia w ręce kilku blogerów, którzy nie robią nic za #darylosu.
Oznaczaj współprace reklamowe
To wcale nie jest tak, że jeśli nie oznaczysz postu, to czytelnik się nie zorientuje. Jeśli nie będziesz tego robić, to z czasem Twoi czytelnicy każdy wpis zaczną traktować jako sponsorowany. Nawet jeśli będziesz pisać o tym, że w drodze do parku kupiłaś sobie lody, to każdy pomyśli, że już jakaś lodziarnia musiała podpisać z tobą umowę na miliony $ skoro o tym piszesz. Jeśli chcesz stać się opiniotwórczym blogerem, to za nic nie możesz sobie pozwolić na kryptoreklamę. Powiem Wam, że na wielu blogach spotykam się z mocnym oznaczeniem reklamy i bardzo często spotyka się to z bardzo dużą ilością pochwał od czytelników.
Oczywiście te porady nie będą dotyczyły wszystkich blogów. Powinny je wziąć do serca osoby, które chcą prowadzić profesjonalne blogi. Pozycja eksperta pozwoli na przykład na skuteczne sprzedawanie produktów na blogu. W takim przypadku jednak warto też zastanowić się nad metodą na dodatkową reklamę swojego bloga. Piękne projekty tworzy na przykład agencja reklamowa REKLAMA EFEKT. Blog może stać się podstawą dla stworzenia firmy, która zyska dzięki niemu świetną reklamę w sieci. Odpowiedni projekt graficzny, czy ciekawe szyldy i tablice informacyjne pozwolą Ci wyróżnić się podczas targów i innych dużych wydarzeń dla blogerów.